Asiakastutkimuksen tulokset

HS-Vesi teetti yhteistyössä Innolinkin kanssa tutkimuksen, jonka tavoitteena oli kartoittaa asiakastyytyväisyyttä ja vesiyhtiön sähköisten palveluiden käyttötottumuksia, -kokemuksia ja tunnettuutta.

Tutkimus toteutettiin sähköpostikyselyllä, avoimella linkillä ja paneelitiedonkeruulla elokuussa 2025. Sen kohderyhmän muodostivat HS-Veden suorat ja välilliset kuluttaja-asiakkaat. Tutkimus perustuu 903 vastaukseen.

Kokonaisarvosanaksi HS-Vesi sai 3,9. Kiitosta tuli erityisesti veden laadusta ja viemäröinnin toimivuudesta. Kehityskohteiksi tunnistettiin muun muassa hinnoittelun perusteiden ymmärrettävyyden lisääminen, asioiden hoitaminen yhdellä kertaa ja häiriötilanteiden entistäkin sujuvampi haltuunotto.

74 prosenttia vastaajista kokee rekisteröitymisen häiriötilanteista tiedottavien tekstiviestien vastaanottajaksi verkosta löytyvän lomakkeen avulla erittäin tai melko helpoksi. 67 prosenttia vastaajista on käyttänyt HS-Veden sähköisiä palveluita viimeisen vuoden sisällä.

Kysyimme myös, kuinka tärkeänä vesihuollon toimintavarmuuden lisäämistä pidetään vesimaksujen noston kustannuksella. 65 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että ennakoivaan kunnossapitoon ja kohdennettuun saneeraukseen on tärkeää panostaa, vaikka se nostaisi vesimaksuja.

Kyselyyn osallistuneiden kesken arvottiin lahjakortteja. Voittajiin on oltu erikseen yhteydessä. Kiitokset kaikille kyselyyn osallistuneille!