Ohjeita talousveteen liittyviin häiriötilanteisiin

Ohjeita talousveteen liittyviin häiriötilanteisiin

Alla ohjeita ja vinkkejä erilaisiin talousveden ennakoituihin tai äkillisiin jakelu- tai laatuhäiriötilanteisiin.

 

Veden jakeluhäiriöt

Verkoston huuhtelu

  • Vesijohto verkostoa huuhdellaan säännöllisesti hyvän vedenlaadun takaamiseksi.
  • Vedenjakelu voi huuhtelun aikana keskeytyä lyhyeksi ajaksi tai paine voi olla normaalia matalampi.
  • Vettä kannattaa varata varastoon toimituskatkojen ajaksi.
  • Emme suosittele pyykinpesua huuhtelun aikana.
  • Veden käyttöä kehotetaan välttämään huuhtelun aikana, jotta vesijohdoista irtoavat saostumat eivät pääsisi talojohtoihin.
  • Vedessä saattaa esiintyä sameutta tai värivirhettä. Mikäli värivirhettä esiintyy, tulisi huuhdella kaikista hanoista kylmältä puolelta noin 10 minuuttia tai niin kauan, kun vesi kirkastuu. Mikäli vesi ei kirkastu 20 minuutin huuhtelun jälkeen, tulisi soittaa HS-Veden vikanumeroon 03 621 3717 (Hämeenlinna ja Hattula) tai 03 621 3330 (Akaa).
  • Vaikutusalueen voi tarkastaa häiriökartalta osoitteesta hsvesi.fi.

Suunniteltu vesikatko

  • Suunniteltu vesikatko tarkoittaa, että vesijohtoverkostoon tehdään huoltotöitä, esim: liitostyö tai vuodon korjaus aiheuttaa usein vesikatkon.
  • Pyydämme varaamaan vettä katkon ajaksi esimerkiksi talousvedeksi ja WC:n huuhtelua varten.
  • Vesikatkon ilmoitettu kesto on aina arvio. Vesikatkon kestoon vaikuttaa mm. työn eteneminen ja verkoston takaisin käyttöön ottaminen.
  • Vesikatkon jälkeen vedessä saattaa esiintyä sameutta tai värivirhettä. Mikäli värivirhettä esiintyy, tulisi huuhdella kaikista hanoista kylmältä puolelta noin 10 minuuttia tai niin kauan, kun vesi kirkastuu. Mikäli vesi ei kirkastu 20 minuutin huuhtelun jälkeen, tulisi soittaa HS-Veden vikanumeroon 03 621 3717 (Hämeenlinna ja Hattula) tai 03 621 3330 (Akaa).
  • Vaikutusalueen voi tarkastaa häiriökartalta osoitteesta hsvesi.fi.

Vesijohtovuotohavainto

  • Mikäli vesijohdossa epäillään vuotoa, sen paikantaminen vaatii usein lyhyen vesikatkon tekemistä.
  • Paikannetun vesijohtovuodon rajaus tehdään kuristamalla vedensyöttöä venttiileillä. Tämä voi aiheuttaa paineen alenemista tai vesikatkon. Vuotavassa vesijohdossa pidetään aina paine päällä, jotta putkistoon ei pääse mitään haitallista sen ulkopuolelta.

 

Veden laatuhäiriöt

Väriä vedessä

  • Veden värjäytyminen johtuu yleensä vesijohtoverkostosta tai talon putkista liikkeelle lähtevästä rauta- tai mangaanisakasta. Sakka saattaa lähteä liikkeelle, jos veden virtaussuunta muuttuu verkostossa tai tulee äkillisiä paineenvaihteluita. Mikäli värivirhettä esiintyy, tulisi huuhdella kaikista hanoista kylmältä puolelta noin 10 minuuttia tai niin kauan, kun vesi kirkastuu. Mikäli vesi ei kirkastu 20 minuutin huuhtelun jälkeen, tulisi soittaa HS-Veden vikanumeroon 03 621 2225.

Harmaa / samea vesi

  • Veden sameus tai harmaa sävy johtuu usein vedessä olevasta ilmasta.
  • Veden sekaan ilmaa voi päästä esimerkiksi liitostyön yhteydessä.
  • Vesi kirkastuu lasissa hetkessä, kun ilmakuplat poistuvat. Vesi on juomakelpoista.
  • Putkistoon päässyt ilma voi myös pitää ääntä ja pärskiä hieman hanasta vettä laskiessa.

Kloori

  • HS-Vedellä on valmius desinfioida vesi kaikilla vesilaitoksilla poikkeustilanteissa.
  • Normaalitilanteessa vesi on klooridesinfioitua kanta-Hämeenlinnassa, Akaassa sekä Hattulan Lepaan ja Pekolan alueilla.
  • Huolto- ja kunnossapitotöiden yhteydessä veden mikrobiologinen laatu varmistetaan klooridesinfioinnilla kaikissa HS-Veden vedenjakelun kohteissa.

Lämmin vesi

  • HS-Vesi ei vastaa lämpimän veden jakelusta, vaan toimittaa ainoastaan kylmää vettä.
  • Mikäli hanasta ei tule lämmintä vettä, mutta kylmää vettä tulee, on yleensä vika kiinteistön lämmitysjärjestelmässä tai kaukolämpöverkon häiriössä. Tällöin tulee olla yhteydessä huoltoyhtiöön tai putkiliikkeeseen.

 

72 tuntia -varautuminen

Lisää vinkkejä varautumisesta veteen liittyen löydät SPEK:n ja Huoltovarmuuskeskuksen 72 tuntia -sivustolta: https://72tuntia.fi/vesi/