Tässä saavutettavuusselosteessa kerrotaan, miten Hämeenlinnan Seudun Vesi Oy:n verkkopalvelussa https://hsvesi.fi/ noudatetaan lakia digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, mitä puutteita sivuston saavutettavuudessa on ja miten voit antaa meille palautetta saavutettavuusongelmista.

Tästä verkkopalvelusta vastaa Hämeenlinnan Seudun Vesi Oy. Haluamme, että mahdollisimman moni käyttäjä pystyy käyttämään digitaalisia palvelujamme. Otamme saavutettavuuden huomioon kaikessa digitaalisten palvelujen kehittämisessä.

Miten saavutettava sivusto on?

Sivuston saavutettavuus on testattu ulkopuolisen asiantuntijaorganisaation toimimesta toukokuussa 2025. Sivuston saavutettavuus on kokonaisuudessaan kohtalaisella tasolla. Käyttöä estäviä puutteita havaittiin testauksessa avustavien tekniikoiden kuten ruudunlukuohjelman käytössä.

Verkkopalvelu täyttää osittain lain vaatimat A- ja AA-tason saavutettavuuskriteerit (WCAG-kriteeristö 2.1 ja 2.2).

Havaitut saavutettavuuspuutteet on kuvattu tarkemmin myöhemmin tässä selosteessa.

Huomasitko saavutettavuuspuutteen verkkosivuillamme?

Pyrimme jatkuvasti parantamaan verkkopalvelumme saavutettavuutta. Jos löydät puutteita, joita ei ole kuvattu tässä selosteessa, ilmoita niistä meille ja teemme parhaamme puutteiden korjaamiseksi. Tehtyihin ilmoituksiin vastaamme mahdollisimman pian, viimeistään kahden viikon sisällä.

Ilmoita saavutettavuusongelmasta sähköpostilla hsvesi@hsvesi.fi

Voit lähettää palautetta ja kysymyksiä myös palautelomakkeen avulla.

Saavutettavuuden valvonta

Suomessa saavutettavuusvaatimusten toteutumista valvoo Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö.

Mikäli olet tehnyt palvelun ylläpitäjälle ilmoituksen saavutettavuuspuutteesta tai pyytänyt sisältöä saavutettavassa muodossa mutta et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta lainkaan kahden viikon aikana, voit tehdä ilmoituksen valvontaviranomaiselle.

Valvontaviranomaisen verkkopalvelussa kerrotaan tarkasti, miten ilmoituksen voi tehdä ja miten asia käsitellään. Käyttäjän oikeuksista kerrotaan sivulla Käyttäjän oikeudet (https://www.saavutettavuusvaatimukset.fi/fi/kayttajan-oikeudet).

Valvontaviranomaisen yhteystiedot

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö

www.saavutettavuusvaatimukset.fi
saavutettavuus@traficom.fi
puhelinnumero (vaihde) 029 534 5000

Tarkemmat tiedot havaituista saavutettavuuspuutteista

Käyttöä estäviä saavutettavuuspuutteita

  • Sivuston tarkastelussa sisältöä suurennettuna otsikkoalue peittää suuren osan näytöstä.
    WCAG 1.4.4, 1.4.10
  • Ruudunlukuohjelmalle linkkien kohteissa epäselvyyttä.
    WCAG 2.4.4
  • Lomakkeiden käytössä ruudunlukuohjelmilla ongelmia.
    WCAG 1.1.1, 2.4.6, 3.3.1 ja 3.3.3

Käyttöä vaikeuttavia saavutettavuuspuutteita

  • Kuvan päälle asemoitu teksti ja kontrasti puute.
    WCAG 1.4.3
  • Heikosti erottuva aktiivisen kohdan osoitin.
    WCAG 2.4.7
  • Hyppylinkin kohde ei vie suoraan sivun pääsisältöön.
    WCAG 2.4.1
  • Otsikkohierarkia virheellinen.
    WCAG 1.3.1 ja 2.4.6
  • Sekakielisyyttä, sivun sisällössä saattaa olla vieraskielisiä termejä.
    WCAG 3.1.2
  • Näppäimistöä käyttäen sivun sisällön lukemisjärjestys ei kaikin osin looginen.
    WCAG 1.3.2 ja 3.2.4
  • PDF-tiedostoissa puutteellinen otsikkorakenne ruudunlukuohjelmilla luettavaksi.
    WCAG 1.3.1 ja 2.4.6

Havaitut virheet pyritään korjaamaan mahdollisimman nopeasti. Vastaavien virheiden esiintymistä pyritään estämään sisällöntuottajien koulutuksella ja sivuston toiminnan jatkuvalla seurannalla.  

Miten olemme testanneet saavutettavuutta?

Tämän saavutettavuusselosteen huomiot perustuvat kolmannen osapuolen tekemään arviointiin siitä, täyttääkö verkkopalvelu laissa määritellyt vaatimukset.

Tämä seloste on laadittu 29.5.2025. 

Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta (306/2019)

Saavutettavuusvaatimukset-verkkosivusto