Usein kysyttyä

Mistä pääsen ilmoittamaan vesimittarin lukeman?

Kirjautumaan pääset sivuston oikean ylänurkan painikkeella "Vesitili". Painikkeen takaa aukeaa palvelu, johon pääset myös suoraan tästä.

Mistä löydän tietoa vedenjakelun äkillisistä häiriötilanteista?

Tietoa vedenjakelun äkillisistä häiriötilanteista löydät häiriökartalta. Ilmoitamme tekstiviestillä sekä äkillisistä että ennakoiduista vedenjakelun häiriötilanteista. Tekstiviesti nopeuttaa tiedonvälitystä asukkaille ja ennakoiduissa tilanteissa helpottaa varautumista vesikatkoon. Tilaa tekstiviestitiedotteet sivustoltamme kohdasta Häiriötiedotteet tekstiviestillä.

Haluan vesilaskuni e-laskuna. Millä nimellä HS-Vesi löytyy järjestelmästä?

E-laskutuksessa HS-Vesi löytyy nimellä Hämeenlinnan Seudun Vesi.

Mitä teen jos olen hukannut laskuni?

Ota yhteyttä laskutukseen niin toimitamme uuden kopion laskusta sähköpostiisi: puh. 03 621 3722 (puhelinpalveluaika ma-pe klo 8:00 – 14:00) Laskutuksen sähköpostiosoite: laskutus@hsvesi.fi

Käytetäänkö vesihuoltoon verorahoja?

Ei käytetä. Kaikki HS-Veden menot katetaan yhtiön asiakkailta perityillä maksuilla.

Mistä löydän HS-Veden asiakasrekistereiden tietosuojaselosteet?

Asiakastietojärjestelmää ja tekstiviestijärjestelmää koskevat tietosuojaselosteet löytyvät sivun alalaidan linkkien takaa.

Mistä löydän tietoa käyttöveden laadusta?

Lisää tietoa aiheesta löytyy sivustoltamme kohdasta Käyttöveden laatu. Alasivulta löydät käyttöveden tyypillisiä ominaisuuksia -taulukon, sekä veden laatuyhteenvedot verkostoalueittain.

Onko veteen lisätty klooria?

Hämeenlinnassa Ahveniston ja Kylmälahden vedenkäsittelylaitoksilla (päätoimitusalueet kanta-Hämeenlinna ja Akaa, vähäisessä määrin myös Hattulan Pekola) veden mikrobiologinen laatu varmennetaan klooriamiinidesinfioinnilla. Lisäksi verkostossa on muutama desinfiointiasema (mm. Lepaan ja Kylmäkosken suunnat), joilla veteen lisätään klooria. Muilla alueilla veteen ei normaalitilanteissa ole lisätty klooria, tarvittaessa siihen on kuitenkin kaikilla laitoksilla mahdollisuus.

Paljonko tippuva hana kuluttaa vettä?

Tippuva vesihana voi lisätä vedenkulutusta noin 30 m³/vuosi. Tämä aiheuttaa jo noin 120 € laskun asiakkaalle. Halkaisijaltaan parsinneulan kokoinen reikä putkessa taas aiheuttaa yli 300 m³ vuotuisen vesihukan ja noin 1 200 € ylimääräistä laskua. Vesivuodot ovat usein korjattavissa melko pienin kustannuksin esimerkiksi vaihtamalla hanojen tai WC:n huuhtelusäiliön tiivisteet.

Millaista on järkevä vedenkulutus?

  • Suosi suihkua! Kylpy kuluttaa vettä moninkertaisesti normaaliin suihkuun verrattuna.
  • Sulje suihku saippuoinnin ajaksi: Minuutissa säästät vettä yli 10 litraa.
  • Korjauta vuotava tai hanki uusi wc-pytty: Nykyaikaiset wc:t käyttävät huuhteluun vettä 5 l, kun vanhoissa kulutus voi olla 10 l.
  • Pese täysiä koneellisia pyykkejä tai astioita.
  • Vältä tiskaamista juoksevan veden alla.
  • Hyödynnä sadevettä puutarhan kasteluun.
  • Tarkkailemalla vesimittaria huomaat häiriöt vedenkulutuksessa.
Vuotokohdan paksuuden mukaan vettä kuluu hukkaan päivässä seuraavasti:
  • vuotokohta on ompelulangan paksuinen = 100 l/d
  • vuotokohta on parsinneulan paksuinen = 1000 l/d
  • vuotokohta on tulitikun paksuinen = 10000 l/d

Miksi vesi on joskus ruosteista tai melkein mustaa?

Syynä on yleensä joko HS-Veden tai kiinteistön omasta vesijohtoverkosta peräisin olevien kerrostumien (rauta ja mangaani) irtoaminen. Irtoaminen johtuu useimmiten siitä, että veden virtaussuunta on tilapäisesti muuttunut verkoston korjaus tai muutostöiden johdosta. Virtaussuunnan muuttuminen ja tästä aiheutuva veden värjäytyminen voi johtua myös äkillisestä suuresta vedenotosta (esim. palokunta tulipalotilanteissa). Mikäli vesi ei muutu normaaliksi kohtuullisen juoksutuksen jälkeen, ota yhteys HS-Veteen (ks. hsvesi.fi/yhteystiedot). Tällainen vesi ei yleensä ole terveydelle vaarallista, mutta veden juomista on silti syytä välttää, kunnes haitta poistuu. Pyykkejä ja vesikalusteita vesi saattaa kuitenkin värjätä.

Miksi vesi on joskus harmaan sameaa?

Lämmenneessä vedessä on aina ilmaa, joka poistuu nopeasti vesilasissa seistessään. Jos kylmä vesi on harmaata, niin vesijohtoverkostoon on päässyt ilmaa esim. vesikatkojen tai vesijohtoverkoston rakennustöiden johdosta. Ilmaa sisältävä vesi ei ole terveydelle vaarallista ja sitä voi käyttää normaalisti. Ilmakuplien poistuminen vesijohtoverkostosta voi kestää kauankin.

Miksi HS-Vesi suosittelee juoksuttamaan vettä kiinteistöjen hanoista laatuhäiriötilanteessa?

Veden juoksutus on asiakkaalle nopein ja helpoin tapa parantaa veden laatua. Veden maku- ja hajuongelmat johtuvat monesti siitä, että vesi ei ole vaihtunut tarpeeksi vaan ”vanhentunut” putkessa. Vesi on parasta tuoreena ja raikkaana. Runkojohdoissa vesi vaihtuu nopeasti, kun useat kiinteistöt käyttävät vettä. Siksi kehotamme juoksuttamaan vettä ensin kiinteistöjen hanoista, koska vesi voi olla värjäytynyt ainoastaan kiinteistön omassa tonttijohdossa. Usein muutaman minuutin juoksutus riittää vaihtamaan veden tonttijohdossa ja vesi kirkastuu. Noin 5 minuutin juoksutus yhdestä hanasta kuluttaa vettä noin 100 litraa eli 0,1 kuutiota ja tämä kustantaa asiakkaalle noin 40 senttiä. Jos ongelma on laajempi, suoritamme vedenvaihtoa ja huuhteluja runkoverkoston paloposteista.

Mikä ei sovi viemäriin?

  • Roskat: pumpulipuikot, käsipyyhepaperit, tekstiilit, muovit (vaipat, terveyssiteet, pikkuhousunsuojat, kondomit ym.)
  • Biojätteet: ruuantähteet tai rasvat
  • Hyödynnettävät jätteet: lasit, hiekat tai multa
  • Ongelmajätteet: bensat, tärpätit, maalit, öljyt, lääkkeet, myrkyt tai raskasmetalli
Vinkki! Laita vessaan roska-astia, jolloin roskat on helppo laittaa oikeaan paikkaan.

Mitä viemäriin voi laittaa?

  • peseytymisvedet (suihku ja pesualtaat)
  • astian- ja pyykinpesuvedet
  • wc:n huuhteluvedet jätöksineen ja wc-paperi